1047 Budapest, Arany János utca 10. (Újpesten)
hello@multibutor.hu
+36 70 3 633 933 | +36 70 7 019 234
H-CS: 09:00 - 16:00 | P: 09:00 - 14:00
404:ua:Bemutatóterem és raktár:
1047 Budapest, Arany János utca 10. (Újpesten)
Megjelenés:
Az Iparművészeti Múzeum kéthetente megjelenő, kizárólag munkatársaknak kiküldött belső hírlevele. A magazinok felépítését követő hírlevél célja, hogy tájékoztasson az intézmény belső életéről, valamint érdekes, hasznos, és szórakoztató tartalmat, ismertetőt, ajánlásokat osszon meg.
Téma: Hasznos tanácsok, javaslatok az otthoni munkaállomás, home office kialakítására
Az Iparművészeti Múzeum a hazai vállalatok és intézmények többségét követve otthoni munkavégzésre állt át, ezért az irodai környeztet elhagyva a nem elsősorban munkavégzésre berendezett otthonokba tevődött át a feladatok ellátása. A következőkben a folyamatos számítógépes munkavégzéshez szükséges biztonságos munkakörnyezet kialakításához szeretnénk kérni javaslatokat, hasznos tanácsokat.
Szakértő: Varga Annamária, Irodahatékonysági Tanácsadó Kft. – Multibútor.hu ügyvezető tulajdonosa
A multibutor.hu Magyarország legnagyobb prémium kategóriás használt irodabútor áruháza.
Kérdések:
Melyek azok a legfontosabb szempontok, amiket mérlegelnünk kell az otthoni munkakörnyezet kialakítása során?
Az otthon kényelme eltér a munkahely kényelmétől. A munkahely legyen ergonomikusan kényelmes, azaz támogató a munkavégzéshez. Amikor kialakítjuk az otthoni munkahelyünket, érdemes azt elkülöníteni az otthon többi funkciójától. Például ne az étkező asztalon dolgozzunk és ne a fotelben vagy kanapén ülve.
Az Ön tapasztalatai szerint mi szokott a leggyakrabban visszatérő probléma lenni a home office kapcsán?
Először is, a mostani helyzetben, többségében az egész család otthon van, ezért jó, ha elkülönülve tudunk dolgozni. Láttam, például ilyen kiírást az ajtón „Anya dolgozik/ értekezleten van, NE zarvad!” Az otthoni teendők megszakíthatják a munkavégzést, (tanulás/játék a gyerekekkel, ruhateregetés, főzés, kutya sétáltatás, elcsábulás egy film nézésére stb.)
A kanapén vagy az ágyban laptopon dolgozva nagyobb eséllyel tapasztalhatjuk, hogy elálmosodunk, csökken a koncentrációs készségünk – hiszen az ágy az alvás helye, ehhez vagyunk szokva. A konyha is csalogató lehet, könnyű belefeledkezni egy „gyors” ebéd vagy uzsonna elkészítésébe vagy akár előtte-utána a takarításba. Aki elköveti ezt a hibát, hamar tapasztalhatja azt, hogy órák óta semmi olyat nem csinált, ami a munkához köthető, mégis jól elfáradt.
Ezt egy szigorúan betartott, megtervezett időbeosztással kordában lehet tartani. A következetesség a siker titka! A telefoni, skype-os megbeszéléseknél környezetünk hangjai zavaróak lehetnek. A sykpe-os, videokonferenciás beszélgetések alkalmával figyelnünk kell, hogy ne legyen zajforrás a közelünkben, de arra, is, hogy hogyan vagyunk felöltözve, illetve, hogy milyen háttér előtt ülünk. A pizsamás munkavégzés csábító, de a videokonferencián nem mutat jól, mint ahogy a konyhai háttér a mosatlan edényekkel sem. A semleges háttér megválasztása hasznos, nem viszi el a beszélgető partner figyelmét. Egyébként én úgy vagyok vele, hogy az „én házam az én váram”, és most a home office-ban is olyan keveset mutatok meg a lakásomból, amilyen keveset csak lehet.
Hogyan kell elhelyezni a munkaállomást? Ablakkal szemben vagy ablak előtt üljünk? Milyen fényviszonyoknak kell megfelelni?
Az ablakkal szemben vagy háttal semmiképpen ne üljünk. A képernyő tükröződése fárasztja a szemet és ugyanez igaz, ha a szemünkbe süt a nap. Az ablakra merőlegesen fordítsuk az asztalt, de a bejárati ajtónak sem kellemes háttal ülni. Ne feledkezzünk meg az árnyékolásról. A munkaterületünkön legyen meg a 500 luxos fényerősség, használjunk helyi megvilágítást is, ha szükséges. Az otthoni irodánk berendezése, a meglévő bútorok átvariálásával járhat, ami a fenti sok szempontot figyelembe véve időnként nem könnyű feladat. Az „irodánkba” menjünk be dolgozni, munkához öltözve (pizsama kizárva, de maci naci még lehet), és a munka után eljövünk az „irodából”. Ez ad némi elhatárolást a munkaidő és a privát idő között.
Miben különbözik egy asztali számítógépes, és miben egy laptopos munkaállomás? Mire kell különösen figyelni? Laptop esetében touchpad vagy egér?
A laptop sajátos kialakítása miatt nem alkalmas folyamatos munkára, mivel használata több ergonómiai problémát is felvet:
Kiegészítő eszközként ajánlom a speciális csuklótámaszt és a külön billentyűzetet.
A képernyő sem állítható a laptopnál és a mérete is problémás lehet, főleg, ha az irodában nagy monitorral dolgozunk vagy akár kettővel is. A munkavégzés hatékonyságát csökkenheti az egy monitor vagy a laptop kisebb képernyője. Ha beállítjuk a második monitort, akkor jó figyelni arra, hogy a második monitor azonos nagyságú és képfelbontású legyen a fő monitoréval, mert enélkül igen zavaró és szemrontó a munkavégzés.
Touchpad vagy egér?
Az egér kényelmesebb és gyorsabb és a kezet is meg lehet támasztani.
Szék megválasztása – az ergonomikus szék/forgószék hiányában hogyan tudjuk biztonságosabbá tenni az akár több órás ülőmunkát. Hogyan és mennyit üljünk? Laptop birtokában csábító lehetőség a kanapé vagy éppen kerti függőágy – hol üljünk?
Munkvégzéshez mindenképpen gurulós forgó széken üljünk. A multibutor.hu áruházban a home office irodabútorok között beszerezheti a professzionális munkaszékét kellemes áron.
A következőket kell figyelembe venni:
Milyen egészségkárosító hatások léphetnek fel a számítógépes munkavégzés során? Mik az előjelek? Mit tegyünk, ha az első jeleket észleljük magunkon? Mit tegyünk a megelőzés érdekében?
Az első jel, hogy fáj a nyaka, háta, dereka, csípője az embernek. Azaz az étkező széken ülni, nem ugyan olyan, mint az irodai gurulós széken. Amikor ezt észleljük, akkor szerezzünk be professzionális munkaszéket, amelyet optimálisan a testünkhöz kell beállítani. Először is az ülés magasságát állítsuk be úgy, hogy amikor a billentyűzetre tesszük a kezünket, akkor a könyökünk és az alkarunk 90 foknál nagyobb szöget zárjon be. Ez fontos a vállunk és a gerincünk egészsége szempontjából. Ha így a lábunk nem ér le teljesen a földre, akkor lábtámaszt kell használni, akár egy műanyag doboz is megfelel a célnak. A monitor beállítása a szem és a nyakcsigolyák egészsége miatt fontos: a szem és a képernyő közötti távolság 40-60 cm legyen, a látószög a vízszinteshez képest 10-20 fok. A billentyűzet dőlésszöveg 0-25 fok legyen (elejét véve az ínhüvely gyulladásnak).
Ha könnyezik a szemünk, akkor a fényviszonyokat kell módosítani.
A sokszor monoton és számítógépes munkavégzés néha önmagában is őrjítő tud lenni. Most, hogy szó szerint a négy fal közé vannak szorítva a munkanapok, milyen „túlélőtippekkel” tudna szolgálni?
A monotonitás a munkatípustól függ. A mozdulatlanság lehet inkább kellemetlen. Álljunk fel munka közben időről időre. (25 perc munka + 5-10 perc lazítás). A telefonbeszélgetéseket állva is le lehet bonyolítani. Amint készen vagyunk egy munkafolyamattal, akkor jutalmazzuk meg magunkat: pl. locsoljuk meg a virágokat, menjünk ki egy kicsit a teraszra, tekerjünk pár percet a szoba biciklin, aztán üljünk vissza dolgozni. Lehetőleg ne a hűtőszekrényből nassoljunk! A hírolvasást, privát telefonokat hagyjuk inkább a munkaidő végére, mert, ha belefeledkezünk az időbeosztásunk vallja kárát.
Назад1047 Budapest, Arany János utca 10. (Újpesten)
hello@multibutor.hu
+36 70 3 633 933 | +36 70 7 019 234
H-CS: 09:00 - 16:00 | P: 09:00 - 14:00
Будь ласка, зв'яжіться з нами, якщо вам потрібна додаткова інформація про офісні меблі.
Телефон: +36 70 3 633 933
hellomultibutor.hu
www.multibutor.hu